۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۰۸۲۸۸
جان تازه روحانیت؛

یادداشت | رگ خواب دشمن

یادداشت | رگ خواب دشمن
کسانی که روحانیت را ناکارآمد می‌دانند باید به این سوال پاسخ دهند که اگر طلاب دیگر فایده‌ای برای جامعه ندارند، چرا دشمن باید اینگونه از دستشان عصبانی باشد؟

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، قزوین را متحول کرده بود. همچون سید شفتی اصفهانی در قزوین بساط اجرای حدود شرعی را پهن کرده بود. از فقرا و درماندگان شهر غافل نمی‌شد. حتی در جنگ‌های ایران و روس شرکت کرد. نماز جمعه را در شهر بر پا کرده بود. کمر فرقه بابیه را شکست و تا جایی که توان داشت علیه این فکر مسموم شورید.

نیمه ماه ذی‌القعده بود. قدری که از شب گذشت از خانه بیرون آمد و به سوی مسجد جامع شهر که خودش آن را ساخته بود، رهسپار شد. مشغول نماز شبش شد. در راز و نیاز با محبوب خویش بود که چند نفر با نیزه به جان او افتادند و ملای بزرگ قزوین را به شهادت رساندند. او کسی نبود جز ملا محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث.

تشیع به واسطه ترور ضربه‌های سهمگینی را متحمل شده است. یکی از جان‌سوز‌ترین ترور‌های تاریخ تشیع، ترور شهید ثالث بود. خط تروری که اولین قربانی آن امیرالمومنین (علیه السلام) بود. در دوره معاصر نیز بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید صیاد شیرازی و هزاران انسان بی‌گناه دیگر طعم تلخ این حرکت کور را چشیدند. از دست دادن هر یک از این شخصیت‌ها خسارتی غیر قابل جبران بود. فقدان بزرگان یک نهضت می‌تواند سال‌ها یک نهضت را عقب بیندازد. این یک روی سکه ترور است.

رگ خواب دشمن

اما در آن روی سکه سخن دیگری است. در سال‌های اخیر به برکت فضای مجازی حرف نگفته‌ای باقی نمانده است. هر کسی در هر زمینه‌ای نظری داشته باشد، به راحتی به خود اجازه می‌دهد تا نظرش را منتشر کند. یکی از مسائلی که در این سال‌ها بسیار فکرم را به خود مشغول ساخته است، تحلیل‌هایی در زمینه ناکارآمدی روحانیت است. این نوع تحلیل‌ها چه غرض‌دار باشد و چه بدون غرض، نشان دهنده وجود چنین تفکری در جامعه است که دیگر روحانیت کارایی خود را از دست داده‌اند و برای مردم مهم نیستند.

وقتی حوادث یکی دو سال اخیر را مرور می‌کنیم، متوجه این نکته می‌شویم که در هیچ زمانی دشمن به این شکل علیه روحانیت هجمه نکرده بود. ترور روحانیت در کوچه و خیابان فقط یکی از مصادیق این هجمه‌ها است. کسانی که روحانیت را ناکارآمد  می‌دانند باید به این سوال پاسخ دهند که اگر طلاب دیگر فایده‌ای برای جامعه ندارند، چرا دشمن باید اینگونه از دستشان عصبانی باشد؟

ترور امام جمعه کازرون و ترور طلبه‌های قبل از ایشان به راحتی برای ما روشن می‌سازد که طلبه‌ای که دشمن با آن ستیز دارد، چه نوع طلبه‌ای است. کارنامه مرحوم خرسند پر است از خدمات مختلف به شهر کازرون. مردم ایشان را مرجعی برای تظلم‌خواهی می‌دانستند که این حاکی از اعتماد و اعتقاد مردم شهر به ایشان بود. از نظر دشمنان دقیقا چنین شخصی باید مورد تهاجم قرار گیرد، اما روحانی‌ای که به قول مقام معظم رهبری عبایش را جمع کند و فاصله خود را با مردم نگه دارد، هیچ‌گاه مورد اهانت و سوء قصد قرار نمی‌گیرد، زیرا خطری برای دشمن محسوب نمی‌شود.

رگ خواب دشمن

رگ خواب دشمن، دیگر برای هر کسی مشخص شده است. خدمت به مردم و مردم‌داریِ روحانیت، همان چیزی است که مانند اول انقلاب دوباره دارد جان می‌گیرد و دشمن از همین اتفاق بیم دارد. شاید نمی‌دانند که ترور‌هایشان موجب می‌شود که راهی را که روحانیت باید در صد سال طی کند، یک شبه آن‌ها را به مقصد برساند.

آن چه بسیار اهمیت دارد این است که این اتفاقات موجب نشود روحانیتی که در بین مردم و مشغول خدمت به آن‌ها هستند، هراس به دل خود راه دهند و فاصله‌شان را با مردم زیاد کنند. این دقیقا همان چیزی است که دشمن به وسیله این ترور‌ها به دنبال دست‌یابی به آن است./918/ی702/س

علی خردمردی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
با سلام و احترام بر امام جمعه ی عزیز شهر زیبایمان قزوین و مردم شریف ولایتمدارش عرض می کنم : بنازم من بشهر خویش قزوین ___حمایت کرده است همواره از دین ___امامش حرف حق را گفت همیشه __حفاطت از حق او را هست پیشه ___درخت باطل و بطلان ز ریشه ___کَنَد با قدرت ومحکم بتیشه __بپرسد بعد از آن همراه مردم ___ز دشمن های فاسد کیف أنتم ؟
0
0